Polityka Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem

pastedGraphic.png

POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM

 w Przedszkolu Niepublicznym nr 6

im. Bł. Bolesławy Lament

Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Św. Rodziny

ul. Zielna 16, 15-339 Białystok

w oparciu o przepisy

USTAWY z dnia 28 lipca 2023 r.

o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy

oraz niektórych innych ustaw

Białystok, dn.02.01.2024r.

Preambuła

Niniejszy dokument został stworzony aby zapewnić wychowankom Przedszkola Przedszkolu Niepublicznym nr 6 im. Bł. Bolesławy Lament w Białymstoku harmonijny rozwój w atmosferze bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku. 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel naszej placówki jest działanie dla dobra dziecka  i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniające jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. 

Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)

• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)

• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).

• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)

• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).

• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).

• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24

• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§ 1

  1. Pracownikiem przedszkola jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz, stażysta czy praktykant realizujący zadania na rzecz przedszkola.
  2. Dzieckiem/małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

            Krzywdzeniem jest:

  • przemoc fizyczna – celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia

       ciała.

  • przemoc emocjonalna – powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka,

       wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego

       wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono

       w stanie sprostać;

  • przemoc seksualna – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą,

       nastolatka lub dziecko. Sprawca ma przewagę wiekową, fizyczną i intelektualną nad swoją

       ofiarą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym

       (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego

       (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).

       Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas,

  • zaniedbywanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych

       dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu odpowiedniego

       jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad

       wypełnianiem obowiązku szkolnego.

  1. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Siostrę Dyrektor pracownik/pracownicy sprawujący nadzór nad realizacją Standardów Ochrony Małoletnich w placówce.
  2. Zespół interwencyjny – osoby wchodzące w skład zespołu (pedagog/psycholog oraz inne osoby) mające wiedzę na temat danej sytuacji dotyczącej krzywdzenia dziecka
  3. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2

  1. Personel placówki posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie personelu placówki informują Siostrę Dyrektor oraz osobę/osoby odpowiedzialne za realizacje polityki. Które podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobre samopoczucie dziecka poprzez obserwację zachowań dziecka, rozmowę indywidualną z dzieckiem, rozmowę z opiekunami.
  4. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnic, wyłączając informacje przekazywane instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

                                                                                § 3

Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko

1. Zasady bezpiecznych relacji określają opracowane w każdej grupie (dostosowane do

wieku dzieci) Kodeksy grupy. Określają one szereg działań i zachowań akceptowalnych

oraz niedopuszczalnych w relacjach rówieśniczych.

2. W kontaktach rówieśniczych małoletni powinni:

  • słuchać poleceń dorosłych
  • zwracać się w razie problemów do nauczyciela
  • pamiętać o konsekwencjach swojego działania
  • opiekować się i udzielają pomocy potrzebującym kolegom/koleżankom
  • akceptować i wspierać rówieśników nowoprzybyłych
  • starać się rozwiązać konflikty bez stosowania przemocy
  • dbać o zdrowie i życie swoje i innych dzieci
  • używać zwrotów grzecznościowych
  • bawić się zgodnie
  • pomagać sobie nawzajem
  • postępować uczciwie
  • być uprzejmym, życzliwym i przyjaznym
  • okazywać uczucia, mówić otwarcie o swoich uczuciach, emocjach i poglądac
  • wyrażać własne potrzeby
  • szanować pracę innych, własność społeczną i indywidualną
  • szanować i tolerować potrzeby innych małoletnich, przejawiać postawę akceptacji
  • wobec innych ze szczególnym uwzględnieniem różnic etnicznych i kulturowych oraz potrzeb dzieci z niepełnosprawnością i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Bezpieczne relacje rówieśnicze budują u dzieci poczucia własnej wartości oraz pewności siebie. 

4. Należy przestrzegać dzieci przed agresywnym rozwiązywaniem konfliktów, proponując sposoby uwzględniające zachowanie szacunku do innych. 

5.Należy też uczyć dziecko jasnego mówienia o swoich emocjach i potrzebach.

§ 4

W relacjach dziecko – dziecko niedopuszczalna jest każda forma przemocy. Przejawy agresji należy zgłaszać osobie dorosłej – nauczycielowi, opiekunowi lub rodzicowi.

 2. Każdy małoletni nie powinien: 

  • wyrządzać żadnej krzywdy innym dzieciom fizycznej (popychać, bić, kopać, gryźć itp.) i psychicznej (obrażać, przezywać, wykluczać z grupy),
  • wyśmiewać się z innych,
  • obrażać się na kolegów i nauczycieli,
  • używać brzydkich słów , kłócić się z kolegami,
  • przeszkadzać innym w zabawie i pracy,
  • niszczyć wytworów pracy innych, zabawek i innych przedmiotów,
  • krzyczeć, hałasować,
  • biegać w sali zajęć i na korytarzu przedszkolnym.

Rozdział III

Personel

§ 5

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

W placówce zostały przyjęte Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, które są stosowane w odniesieniu do każdego stanowiska wymagającego kontaktu z dziećmi.

Dotyczą one:

• kwalifikacji kandydatów/ kandydatek – dokumenty obowiązkowe i

                dobrowolne,

• wymaganych danych indentyfikacyjnych kandydatów/kandydatek,

• weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,

• zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.

  • Szczegółowe zasady bezpiecznej rekrutacji personelu w oparciu o przepisy USTAWY

z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz

niektórych innych ustaw zostały zawarte w Załączniku nr 1.

  • Obowiązek weryfikacji personelu poprzez pobranie aktualnych zaświadczeń o

niekaralności dotyczy wyłącznie osób przyjmowanych do pracy lub wykonywania

obowiązków na innej podstawie prawnej po 15 lutego 2024r.

  • Dotychczas zatrudnieni pracownicy podpisali oświadczenie wraz z datą przyjęcia

Polityki Ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Ponownie oświadczenie będzie

podpisywane do 15 lutego 2024r. wraz z datą wprowadzenia zmian w Polityce ochrony

dzieci przed krzywdzeniem opracowanych w oparciu o przepisy USTAWY z dnia 28

lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych

innych ustaw.

  • Każdy pracownik zatrudniony będzie podpisywał oświadczenie raz do roku z dniem 01

       września rozpoczynając od roku 2024r.

  • Podpisane oświadczenia będą przechowywane w sekretariacie w dokumentacji

       dotyczącej Standardów ochrony małoletnich.

    Wzór Oświadczenia o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad         ochrony małoletnich stanowi Załącznik nr 2.

§ 6

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a dziećmi

Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.

§ 7

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

W przypadku powzięcia przez członka personelu placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji: wychowawcy/pedagogowi/psychologowi/ Siostrze Dyrektor.

1. Pedagog/psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.

2. Pedagog/psycholog sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.

3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

  • podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
  • wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
  • skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Siostra Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, inni członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny). Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.

W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

2. Pedagog/psycholog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

3. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – Siostra Dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

§ 8

1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji w tym plan pomocowy  której wzór stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.

2. Cały personel placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce

§ 9

1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik [nr] do niniejszej Polityki.

§ 10

1. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, członek personelu placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 11

1. Upublicznienie przez personel placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany. Zgodę na zdjęcia rodzice w przedszkolu podpisują raz, na początku roku.

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

 

§ 12

1. Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. 

2. Na terenie przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:

a. pod nadzorem nauczyciela/wychowawcy placówki podczas zajęć,

3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem członka personelu placówki, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Personel placówki czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.

4. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet przeprowadza z dziećmi cykliczne pogadanki/zajęcia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

 

§ 13

1. Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa placówki była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.

2. Wymienione w ust. 1. Oprogramowanie jest aktualizowane przez wyznaczoną osobę/ miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.

3. Wyznaczony osoba z personelu przedszkola przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach ze swobodnym dostępem, podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony członek personelu stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.

4. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczona osoba z personelu przekazuje informacje psychologowi lub pedagoga w celu przeprowadzenia rozmowy z dzieckiem.

5. Pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.

6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog/psycholog uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale dotyczącym procedur interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.

Monitoring

§ 14

1. Siostra Dyrektor wyznacza [imię i nazwisko] jako osobę/ osoby odpowiedzialne za Politykę ochrony dzieci w placówce.

2. Osoba/osoby, o których  mowa w punkcie poprzedzającym są odpowiedzialne  za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz zaproponowanie zmian w Polityce.

3. Osoba/ osoby o których mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadzają wśród personelu placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi do niniejszej Polityki.

4. W ankiecie członkowie personelu placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.

5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez personel placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Siostrze Dyrektor.

6. Siostra Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi placówki nowe brzmienie Polityki.

Rozdział VI

Procedura skargowa funkcjonująca w przedszkolu

§ 15

Postępowanie skargowe

  1. Procedura skargowa w przedszkolu funkcjonuje zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci. Zapewnia ono bezpieczeństwo oraz anonimowość zgłoszenia łamania Standardów Ochrony Małoletnich.
  2. Informacja skargowa na działanie/zachowanie pracownika, w tym na zachowanie naruszające zapisy niniejszej polityki może być złożona przez osobę zainteresowaną bezpośrednio do Siostry Dyrektora lub pisemnie na e-mail biuro@przedszkole-zielna.bialystok.pl
  3. Po zapoznaniu się z treścią skargi Siostra Dyrektor podejmuje czynności wyjaśniające okoliczności związane ze skargą, przeprowadza niezbędne rozmowy analizuje dokumentację. Czynności wyjaśniające są dokumentowane. 
  4. O wyniku przeprowadzonych czynności wyjaśniających Dyrektor powiadamia osobę skarżącą.
  5. W sytuacjach potwierdzenia okoliczności uzasadniających skargę Siostra Dyrektor przeprowadza postepowanie dyscyplinujące pracownika wobec którego zgłoszono skargę. W razie sytuacji tego wymagających – zawiesza go w czynnościach służbowych, podejmuje procedury prawne.
  6. W przypadku skargi złożonej na działania/zachowania Dyrektora skargę należy złożyć pisemnie na e-mail biuro@przedszkole-zielna.bialystok.pl. O jej treści zostaną poinformowane osoby odpowiedzialne za realizację Polityki, które podejmą stosowne działania. 
  7. Postępowanie skargowe realizowane jest także wobec zgłoszeń anonimowych.

    Przepisy końcowe

§ 16

1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.

3. Zamieszczenie  Polityki na stronie internetowej przedszkola.

Załącznik nr 1

        Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU

Siostra Dyrektor Przedszkola Niepublicznego nr 6                                                                       im. Bł. Bolesławy Lament w Białymstoku:

1. Zapoznaje się z danymi i kwalifikacjami kandydatki/kandydata ubiegającej się o zatrudnione w przedszkolu (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci, wolontariusze) w celu zatrudnienia osób o odpowiednich kwalifikacjach do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:

a. wykształcenia,

b. kwalifikacji zawodowych,

c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:

a. imię (imiona) i nazwisko,

b. datę urodzenia,

c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

2. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad małoletnimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki.

Aby sprawdzić osobę w Rejestrze potrzebne są następujące danych kandydata/kandydatki:

a. imię i nazwisko,

b. data urodzenia,

c. pesel,

d. nazwisko rodowe,

e. imię ojca,

f. imię matki.

Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

3. Należy poprosić kandydata/kandydatki o informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4. W przypadku osoby posiadajacej obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.

5. Należy pobrać od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.

6. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

7. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

8. Placówka jest zobowiązana do uzyskania od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.

10. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia należy poprosić  kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia. 

                                                                                                                                

Załącznik nr 2

        Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI

………………………………………………

                 Białystok, dnia

Ja, …………………………………………………………………………………………………………………………

nr PESEL ………………………………………………/nr paszportu …………………………………………….

oświadczam, że w państwie ……………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie ……………….. za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

………………………………………………………………….

                             Podpis pracownika, data

OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA

Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa:

1. …………………………………………

2. …………………………………………

Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

………………………………………………………………….

                             Podpis pracownika, data

Załącznik nr 2 

Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem 

Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu 

do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci

Ja niżej podpisana/y oświadczam, że w moich aktach osobowych znajdują się wszystkie niezbędne i aktualne oświadczenia dotyczące niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz postępowania karnego ani dyscyplinarnego w tym zakresie. 

Oświadczam, że nie toczy się wobec mnie postępowanie prawne w zakresie sprawowania władzy rodzicielskiej, naruszeń prawa wobec dzieci.

  Oświadczam, że zapoznałam/em się z Polityką ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązującą w Przedszkola Niepublicznego nr 6 im. Bł. Bolesławy Lament w Białymstoku 

Białymstoku, przyjmuję ją do realizacji i zobowiązuje się do przestrzegania zawartych w niej zapisów.

LP. IMIĘ I NAZWISKO STANOWISKO DATA PODPIS PRACOWNIKA
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.

                                                                                                                                     Załącznik nr 3

        Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

Relacje personelu z dziećmi

             Każdy pracownik przedszkola zobowiązany/a jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy pracownik powinien działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji  zachowania.

Komunikacja z dziećmi

1. W komunikacji z dziećmi należy zachowywać bezwzględnie cierpliwość i szacunek.

2. Należy wysłuchać uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji, ewentualnie pokieruj lub przekaż sprawę innemu pracownikowi (wychowawca, pedagog/psycholog, dyrekcja).

3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci. 

4. Nie należy ujawiać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.

6. Należy szanować  prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.

7. W sytuacji gdy zachodzi konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić  uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych lub poprosić o obecność innego pracownika podczas rozmowy. Należy zapewnić odpowiednie warunki do rozmowy.

8. Od wszystkich pracowników wymagana jest kultura osobista. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

9. Dzieci powinny wiedzieć, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć wybranej osobie z personelu przedszkola. 

Działania z dziećmi

1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

2. Unikaj faworyzowania dzieci.

3. Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji o podłożu seksualnym. 

4. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Siostra Dyrektor nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych. 

5. Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.

6. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka.  Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych (nie dotyczy to okazjonalnych podarunków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków).

7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane Siostrze Dyrektor. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

Kontakt fizyczny z dziećmi

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

1. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.

2. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.

4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.

5. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic, należy poprośić o wsparcie pedagoga lub psychologa.

6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych w pobliżu była inna osoba z personelu. 

 

Kontakty poza godzinami pracy

Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

1. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).

2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy). 

3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym Siostrę Dyrektor, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.

4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

1. Na początku roku przedszkolnego rodzic/opiekun prawny wyraża/nie wyraża zgodę na wykonanie i publikacją zdjęcia/nagrania na stronę internetowej przedszkola i Facebook przedszkola.

2. Rodziców/opiekunów prawnych należy poinformować  do czego wykorzystywane będą zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań.

3. Należy unikać podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska (jeśli konieczne jest podpisanie np.; dziecięcych prac plastycznych, półek w szatni, szuflady itp. używamy tylko imienia).

4. Niedopuszczalne jest ujawnianie jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka 

5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:

  • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
  • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci.

6. Nie powinno się  z publikować zdjęć dzieci, nad którymi  przedszkole nie sprawujemy już opieki (jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z placówki).

7. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać Siostrze Dyrektor, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

                                             Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku 

W sytuacjach, w których nasza placówka rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:

1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane. 

2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzeń zostanie przyjęta w formie pisemnej.

3. Rejestracja wydarzenia, która  zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) placówka zadba o bezpieczeństwo dzieci poprzez:

  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
  • obecność i nadzór nauczyciela/wychowawcy podczas, gdy osoba/firma rejestruje wydarzenie, 
  • poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia, pisemna zgoda rodzica/opiekuna prawego na rejestrowanie wizerunku dziecka.

Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie przedszkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.

2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,

3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online należy sprawdzić ustawienia prywatności, w celu upewnienia się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

1. Przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę Siostry Dyrektor. W takiej sytuacji upewniamy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.

 Oczekujemy informacji o:

  • imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
  • uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
  • podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.

2. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody Siostry Dyrektor.

3. Personel placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

4. W celu realizacji materiału medialnego Siostra Dyrektor może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń placówki dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie placówki dzieci.

Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

Rodzice/opiekunowie prawni mają prawo nie wyrazić zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, placówka jest zobligowana do respektowania decyzji rodziców/opiekunów prawnych. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

Przechowywanie zdjęć i nagrań

Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny:

1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez placówkę. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych.

2. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak prywatne telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).

4. Wychowawcy/nauczyciele korzystają jedynym ze sprzętu rejestrującego wizerunek dziecka  z urządzeń należące do placówki.

Zasady dostępu dzieci do Internetu

1. Infrastruktura sieciowa placówki umożliwia dostęp do Internetu: personelowi, dzieciom jedynie pod nadzorem wychowawcy/nauczyciela w czasie zajęć. Dzieci nie maja swobodnego dostępu do Internetu.

2. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć. 

3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

4. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w placówce. Do obowiązków tej osoby należą:

  • zabezpieczenie sieci internetowej placówki przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania,
  • aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, 
  • przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. 

W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik ustala kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Siostrze Dyrektor. Psycholog lub pedagog  przeprowadza z dzieckiem rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji.

5. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika placówki, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. 

6. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet przeprowadza z dziećmi cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

Załącznik nr 5

Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Karta interwencji w tym plan pomocowy

1.  Imię i nazwisko dziecka
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
4. Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa Data Działanie
5. Spotkania z opiekunami dziecka Data Działanie
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) • zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, 

• wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, 

• inny rodzaj interwencji. Jaki?

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji Data  Działanie
8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach/ działania placówki/działania rodziców Data  Działanie

Załącznik nr 

Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Białystok, dnia………………………

Osoby odpowiedzialne za wdrożenie i realizację

Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

w Przedszkolu Niepublicznym nr 6 im. Bł. Bolesławy Lament w Białymstoku 

Siostra Dyrektor Przedszkola Niepublicznego nr 6 im. Bł. Bolesławy Lament w Białymstoku 

wraz z dniem wprowadzenia w przedszkolu Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem opracowanej w oparciu o przepisy USTAWY z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw odpowiedzialne za wdrożenie, realizację monitorowanie (w tym aktualizacja), dostępność, przyjmowanie zgłoszeń oraz szkolenie personelu i dokumentowanie wszelkich czynności i działań w ramach polityki (przy ścisłej współpracy z Siostrą Dyrektor wyznacza następujące osoby:

1. ……………………………………………

2. ……………………………………..…….

3. ……………………………………………

Uzasadnienie:

 

       ….….…………………………

                   podpis dyrektora

                       

                                           Załącznik nr

                                                                              Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Białystok, dnia……………………

Prokuratura Rejonowa w……………………

Zawiadamiający: ………………………………………..…………

(imię i nazwisko lub nazwa instytucji)

……………………………………………………..………….

……………………………………………..………………….

reprezentowana przez: …………………………………..…………

adres do korespondencji:…………………………………..……….

ZAWIADOMIENIE O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA

PRZESTĘPSTWA

Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

…………………………………………………………………. (imię i nazwisko, data urodzenia)

przez   ……………………………………………… (imię i nazwisko domniemanego sprawcy).

Uzasadnienie

W trakcie wykonywania przez………………………………………..…….(imię i nazwisko pracownika)

czynności służbowych …………………………..……………………………………………………. (imię i nazwisko),

dziecko ujawniło niepokojące treści dotyczące:  ……………………………………………………………………………………………………………….

Dalszy opis podejrzenia popełnienia przestępstwa ……………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………..

Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo małoletniej, wnoszę o wszczęcie postępowania w tej sprawie. 

…………………………………………… 

podpis zawiadamiającego

pastedGraphic_1.png

WSPARCIE RODZINY

CENTRUM POMOCY DZIECIOM STOWARZYSZENIA KLANZA

ul. gen. F. Kleeberga 8, Białystok

Telefony: (85) 652 54 94, 690 955 000

cpdbialystok@centrum-klanza.pl

STOWARZYSZENIE POMOCY RODZINIE DROGA

ul. Proletariacka 21, Białystok

Telefon: (85) 652 47 17

stowdroga@wp.pl

PORADNIA RODZINNA TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ DZIECI

ul. Liniarskiego 1a, 15-420 Białystok

Telefon: (85) 742 40 54

PORADNIA TERAPII UZALEŻNIENIA OD ALKOHOLU I WSPÓŁUZALEŻNIENIA

ul. Storczykowa 5, 15-644 Białystok

Telefon: (85) 663 56 76

POGOTOWIE OPIEKUŃCZE – ZESPÓŁ POMOCY DZIECKU I RODZINIE

ul. Orla 2, 15-950 Białystok

Telefony: (85) 741 68 46, (85 ) 732 56 88

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 1

ul. Piotrkowska 2, Białystok

Telefon: (85) 744 53 50

pppl@um.bialystok.pl

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 2

ul. Mazowiecka 35, Białystok

Telefony: (85) 742 34 34, (85) 879 77 70

sekretariat@ppp2.eu

SPECJALISTYCZNA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY ZABURZENIAMI EMOCJONALNYMI

ul. Mickiewicza 31/2, 15-214 Białystok

Telefon: (85) 732 86 66

STOWARZYSZENIE MONAR PORADNIA PROFILAKTYCZNO – KONSULTACYJNA

ul. Berlinga 8, 15-814 Białystok

Telefon: (85) 651 65 64

OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY RODZINIE

ul. Włókiennicza 7, Białystok

Telefon: (85) 879 79, 46/47/48

oik@mopr.bialystok.pl

MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE

ul. Malmeda 8, 15-440 Białystok

Telefony: (85) 732 20 52, (85) 678 31 00

ZESPOŁY PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH MOPR

Nr 1-ul. Mieszka I 8c, tel. (85) 748 20 27, zps1@mopr.bialystok.pl

Nr 2-ul. Siewna 2, tel. (85) 879 78 30/31/32, zps2@mopr.bialystok.pl

Nr 3-ul. H. Sienkiewicza 53, tel. (85) 879 78 48/49, zps3@mopr.bialystok.pl

Nr 4-ul. Radzymińska 16, tel. (85) 879 78 65/66/67, zps4@mopr.bialystok.pl

Nr 5-ul. gen. J. Hallera 8, tel. (85) 879 78 71/72, zps5@mopr.bialystok.pl

Nr 6-ul. gen. J. Bema 2, tel. (85) 879 78 91/92, zps6@mopr.bialystok.pl

Nr 7-ul. Storczykowa 5, tel. (85) 879 79 04/05, zps7@mopr.bialystok.pl

Nr 8-ul. Swobodna 24, tel. (85) 879 79 34/35/36, zps8@mopr.bialystok.pl

Nr 9-ul. W. Witosa 38, tel. (85) 879 78 07/08, zps9@mopr.bialystok.pl

STUDENCKA PORADNIA PRAWNA

WYDZIAŁ PRAWA, UNIWERSYTET W BIAŁYMSTOKU

ul. Mickiewicza 1, pokój 119, 15-213 Białystok,

Telefon: (85) 745 71 94

Demos

Color Skin

Header Style

Layout

Wide
Boxed