Podstawa prawna:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.).
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U z 2021 r. poz. 1618).
- Rozporządzenie MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2020 r. poz. 2198).
- Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1116) – w szczególności dodany art. 125a, ust. 16a i ust. 17a w art. 127, ust. 4-8 w art. 128 w ustawie Prawo oświatowe.
Plan został opracowany w oparciu o:
- przepisy prawa oświatowego
- wytyczne MEN oraz Podlaskiego Kuratora Oświaty
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej, podsumowującym poprzedni rok szkolny
- diagnozę potrzeb i zainteresowań
- oczekiwania rodziców wobec przedszkola
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- treści podstawy programowej.
Zawartość planu:
- Kierunki polityki oświatowej państwa
- Diagnoza stanu przedszkola na dzień 31.08.2022.
- Priorytety i podstawowe cele przedszkola na rok szkolny 2022/2023
- Realizacja zamierzeń – zakres działań prowadzących do uzyskania spodziewanych efektów.
- Spodziewane efekty.
- Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Plan nadzoru pedagogicznego Podlaskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2022/2023
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:
Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom
przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych
- Diagnoza stanu przedszkola na dzień 31. 08. 2022 r. :
- Być w stałym kontakcie z rodzicami by na bieżąco orientować się w zmianach zachodzących w indywidualnej sytuacji dziecka, angażować rodziców w życie przedszkola;
- Być w stałym kontakcie z psychologiem, logopedą i innymi specjalistami w celu wspólnej diagnozy, rozwiązywania problemów;
- Kontynuować nawiązaną współpracę z instytucjami lokalnymi, w miarę możliwości poszerzać współpracę ze środowiskiem lokalnym o nowe instytucje;
- Zwiększenie organizacji konkursów w grupie;
- Zmienić zatrzask w drzwiach wejściowych:
- Należy minimum raz w półroczu przeprowadzać zajęcia otwarte dla rodziców przez nauczyciela
- Należy 1 w tygodniu przeprowadzać konsultacje dla rodziców
- Wprowadzać innowacje pedagogiczne i projekty w celu poszerzenia oferty przedszkola
- Priorytety i podstawowe cele przedszkola na rok szkolny 2022/2023
- Tworzenie warunków do realizacji podstawy programowej.
- Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola i kształtowanie inteligencji emocjonalnej dzieci.
- Wychowanie do wartości i kształtowanie postaw patriotycznych dzieci.
- Stwarzanie dzieciom warunków do zaspokajania naturalnej aktywności, ciekawości i rozwoju zainteresowań.
- Tworzenie warunków do rozwoju samodzielności dzieci.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Doskonalenie przestrzeni edukacyjnej.
- Dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb rozwojowych i organizacja zajęć dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Realizacja zamierzeń – zakres działań prowadzących do uzyskania spodziewanych efektów:
- Realizacja zabaw rozwijających spontaniczną i zorganizowaną aktywność ruchową.
- Organizacja stałych i czasowych kącików zabaw z naciskiem na organizację kącików rozwijających sprawność ruchową, w tym sprawność dłoni.
- Organizowanie rodzinnych spotkań z rodzicami w formie sportowych zabaw oraz formacyjnych spotkań.
- Współdziałanie w relacji rodzice – nauczyciele – dzieci.
- Systematyczne doskonalenie zawodowe nauczycieli.
- Współpraca z instytucjami ze środowiska lokalnego.
- Udział dzieci w zawodach sprawnościowych i sportowych konkursach.
- Spodziewane efekty:Nauczyciele przygotowują zajęcia w sposób zindywidualizowany, realizując założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego, rozwijając sprawność ciała i koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchowo-przestrzenną w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych takich jak czytanie i pisanie.Nauczyciele organizują twórczą przestrzeń rozwoju dziecka, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.Nauczyciele komunikują się z rodzicami za pomocą różnych form komunikacji (strony internetowej przedszkola, Facebooka, Messengera, poczty elektronicznej, osobiście), poszukują skutecznych takich form.Przedszkole jest postrzegane w lokalnym środowisku jako przedszkole dobrze przygotowujące do szkoły.Przedszkole jest znane i cenione w środowisku lokalnym.
- Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023:
Zadania- priorytety | Sposób realizacji | Osoby odpowiedzialne | Termin realizacji |
Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych
|
· „Kto Ty jesteś? Polak mały”- upamiętnienie odzyskania przez Polskę niepodległości, kształtowanie świadomości patriotycznej i obywatelskiej, rozwijanie i wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej oraz przynależności do rodziny i kraju pochodzenia.
· Udział dzieci w organizacji uroczystości w przedszkolu · Prowadzenie zajęć kształtujących postawy patriotyczne, społeczne, diagnoza wartości wyznawanych przez dzieci powszechnie uznawanych za pozytywne, chrześcijańskie · Cykliczne wycieczki do miejsc pamięci narodowej · Udział w konkursach o tematyce patriotycznej. · Koncert z okazji Święta 11 listopada · Dekorowanie korytarzy i sal · Poznawanie sylwetek sławnych Polaków. · Realizacja tematu „Polska moja Ojczyzna” – poznanie położenia Polski na mapie, jej regionów, symboli narodowych lub tematy podobne. |
Nauczyciele poszczególnych grup | Cały rok |
Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych dzieci | · Kodowanie na dywanie
· Wykorzystywanie sprzętów (np. projektor, laptop, głośniki) podczas zajęć i uroczystości · „Kino przedszkolaka” – wspólne oglądanie filmów i bajek edukacyjnych · Wycieczka po zakładach pracy w Białymstoku- wykorzystywanie komputera w pracy i w życiu codziennym. · Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem programów · Szkoła dla rodziców · Warsztaty dla rodziców: |
Nauczyciele poszczególnych grup
(w miarę możliwości) Nauczyciele starszych grup Nauczyciele
dr Małgorzata Więczkowska Julita Majewska MODM Małgorzata Nawrocka |
Cały rok
Listopad Październik/luty Maj
|
- Działania wychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze
Obszar: Działania wychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze
|
|||
Cel | Sposób realizacji | Odpowiedzialni | Terminy realizacji |
Tworzenie warunków do realizacji podstawy programowej. |
1. Planowanie procesów wspomagania rozwoju i edukacji przez nauczycieli z wykorzystaniem przyjętych programów (plany miesięczne z uwzględnieniem potrzeb dzieci i nowej podstawy programowej)
|
Nauczyciele grup
|
Co miesiąc |
2. Analiza problemów, trudności edukacyjnych oraz sukcesów dzieci, ustalenie wniosków i sposobu realizacji (arkusz obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej) | Listopad
Marzec |
||
3. Dostosowywanie form i metod pracy do potrzeb dzieci z uwzględnieniem preferencji uczenia się, stosowanie różnych form i metod aktywizujących wychowanków.
|
Październik
Luty
|
||
4. Doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. | Cały rok | ||
Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola i kształtowanie inteligencji emocjonalnej dzieci | 1. Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania, zapoznanie rodziców z przyjętymi zasadami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych (ustalenie form nagradzania, motywowania dzieci, ponoszenia konsekwencji)
2. „Dziecko w świecie emocji” – kształtowanie inteligencji emocjonalnej, częste rozmowy na temat dziecięcych odczuć emocji; kształtowanie zdolności empatii poprzez wdrożenie programu. 3. „Bajka dobra na wszystko” -kształtowanie u dziecka umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji; istota myślenia i działania empatycznego, określanie sytuacji będących źródłem radości, smutku, strachu czy złości.
4. Warsztaty dla rodziców i dzieci: · „Kształtowanie zdrowych nawyków. Skutki korzystania z ekranów”. · „Jak mówić żeby dzieci nas słuchały i jak słuchać żeby dzieci do nas mówił”. · „Czas spędzony z dzieckiem nic nie kosztuje. O wartości spędzania wolnego czasu z dziećmi”. · „Pozytywna dyscyplina”.
5. Szkoła dla rodziców – wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi; refleksja nad własną postawą wychowawczą; wymiana doświadczeń; 9. „Proszę, przepraszam, dziękuję – ja tych słów nie żałuję”- kształtowanie u dzieci norm i zwrotów grzecznościowych społecznie akceptowanych. 10.„Jestem ważny” – celebrowanie urodzin dzieci. 11 Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniu rady pedagogicznej w celu ustalenia działań i profilaktyki. Systematyczna współpraca z psychologiem.
|
Nauczyciele grup
dr Małgorzata Więczkowska Psycholog Ewelina Zielant
mgr Julita Majewska
|
Przez cały rok
|
Stwarzanie dzieciom warunków do zaspokajania naturalnej aktywności, ciekawości i rozwoju zainteresowań
|
1.Dostosowanie zajęć do rytmu dnia poprzez odpowiednie ułożenie proporcji zajęć przedszkolnych stanowiących części składowe realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz odpowiednią aranżację przestrzeni edukacyjnej:
· Zapewnienie warunków do podejmowania spontanicznych zabaw związanych z nabywaniem sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowo przestrzennej · Stymulowanie dzieci do podejmowania zabaw ruchowych rozwijających motorykę małą i dużą w budynku przedszkola oraz na świeżym powietrzu · Organizowanie zajęć przygotowujących do nabywania sprawności w czytaniu i pisaniu, np. zabawy ortofoniczne, zabawy słowne, teatralne · Wykorzystywanie w codziennej pracy różnorodnych metod aktywizujących pracę dzieci · Organizowanie stałych i czasowych kącików rozwijających sprawność manualną jako jedną z form i metod rozwijających aktywność dzieci w zakresie pisania · Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka · Wykorzystywanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej · Organizowanie spotkań i zabaw rozwijające sprawność ruchową z rodzicami na terenie przedszkola · Organizowanie konkursów rozwijających aktywność ruchową i zdrowy styl życia organizowanych na terenie przedszkola i poza nim · Poznawanie technik plastycznych ze zwróceniem uwagi na kolejność wprowadzanych technik; sposoby opisywania prac. · Organizowanie konkursów rozwijających wielorakie talenty artystyczne dzieci. · Zapewnienie warunków do podejmowania zabaw przygotowujących do nauki pisania liter prowadzące do optymalizacji napięcia mięśniowego · Zapewnienie warunków do rozwijania funkcji wzrokowo- słuchowo-językowych wykorzystując różnorodne, ciekawe środki dydaktyczne. · Organizowanie spotkań z przedstawicielami ciekawych zawodów · stwarzanie dzieciom możliwości do podejmowania samodzielnego działania z własnej inicjatywy artystycznej – śpiew, taniec, teatr. · Udział chętnych dzieci w dodatkowych zajęciach artystycznych. · Wykorzystywanie pomocy interaktywnych, wdrażanie dzieci w świat technologii informatycznej, uwrażliwianie na bezpieczne korzystanie z urządzeń oraz informacji dostępnych w sieci. |
Nauczyciele grup | Przez cały rok |
Tworzenie warunków do rozwoju samodzielności dzieci. | · „Jestem sobie przedszkolaczek, nie grymaszę i nie płaczę”- wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa oraz kształtowanie w nim poczucia przynależności do grupy przedszkolnej- zajęcia adaptacyjne.
· Prowadzenie zajęć dotyczących nauki (rozbierania i ubierania, składania ubrań, mycia rąk, mycia zębów, nakrywanie do stołu) i odnotowywanie w dzienniku · Doposażenie sal w pomoce dydaktyczne, konstrukcyjno-manipulacyjne, plastyczne, muzyczne itp.; swobodny dostęp do ich wykorzystania przez dzieci. · Tworzenie kącików tematycznych w salach, zachęcanie do działalności i wielorakiej twórczości · Wzbogacanie w salach kącików zainteresowań (przyrodniczego, plastycznego, muzycznego, konstrukcyjnego- według uznania nauczyciela i potrzeb dzieci) oraz organizowanie tematycznych wystaw literatury dziecięcej. · Systematyczne wdrażanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych, mycia rąk przed posiłkiem i po wyjściu z toalety, a także rozbierania i ubierania, składania ubrań, mycia zębów, nakrywanie do stołu). · Wdrażanie do estetycznego i spokojnego spożywania posiłków oraz umiejętnego korzystania ze sztućców. · „Dyżurny to ja”- pełnienie przez dzieci roli dyżurnego, ustalenie obowiązków dyżurnego. · Prace użyteczne wykonywane przez dzieci, w tym na rzecz najbliższego otoczenia: – porządkowanie sali np. wycieranie kurzu, kompletowanie gier, klocków, układanie na półkach, itp. – porządkowanie. · „Wszystko swoje miejsce ma”- troska o czystość i estetykę zabawy. Wzmacniane poczucie wartości dziecka. |
Nauczyciele młodszych grup
Nauczyciele młodszych grup
Nauczyciele grup |
Przez cały rok
Przez cały rok
Przez cały rok |
Promocja zdrowia i bezpieczeństwo | 1. Zapewnienie dzieciom poczucie bezpieczeństwa poprzez:
· zapoznanie dzieci z zasadami bezpieczeństwa i higieny obowiązującymi w przedszkolu, · przestrzeganie regulaminu dotyczącego zachowania bezpieczeństwa w salach przedszkola (kodeks przedszkolaka), · opracowanie wzorów znaków piktograficznych dotyczących zdrowia, higieny i bezpieczeństwa, · prowadzenie zajęć uświadamiających dzieciom, jak należy dbać o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo w domu, przedszkolu, środowisku (scenariusze), · Przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci i pracowników przedszkola |
|
|
1. Warsztaty dla dzieci ”Pierwsza pomoc przedmedyczna”. Spotkanie dzieci z ratownikiem medycznym, zajęcia praktyczne w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej | Nauczyciele grup
lub osoba z zewnątrz |
I półrocze
|
|
2. Zorganizowanie spotkań z policjantem (zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa, które dzieci mogą spotkać w domu i na ulicy, np. obcy, nieznane zwierzęta), | Nauczyciele grup | Według potrzeb
|
|
3. Organizowanie spotkań ze strażakiem, wycieczka do siedziby straży pożarnej, poznanie numeru alarmowego, pozyskanie wiedzy, co dzieci powinny zrobić w sytuacjach zagrożenia | Nauczyciele grup | Według potrzeb | |
4. Kształtowanie nawyków w zakresie dbałości dzieci o własne bezpieczeństwo: zaplanowanie w planach miesięcznych różnorodnych form zajęć z dziećmi propagujących zdrowie i bezpieczeństwo,
5. wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpiecznego korzystania z terenu podwórka przedszkolnego |
Nauczyciele grup | Przez cały rok | |
1. Przygotowanie zbioru bajek terapeutycznych i tekstów literackich związanych z bezpieczeństwem, wykorzystywanie ich na zajęciach | Nauczyciele grup | Przez cały rok | |
Wspieranie aktywności poznawczej dziecka oraz stwarzanie sytuacji do badań i obserwacji otaczającego ich świata | 1. Zabawy badawcze, eksperymenty przyrodnicze
2. Systematyczne obserwacje przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym oraz w czasie wyjść i wycieczek
|
Nauczyciele grup | Przez cały rok |
1. Poznawanie różnych ekosystemów (rośliny, zwierzęta; korzyści pochodzące z ekosystemów) np. ⎯ park – kasztany, żołędzie, szyszki – karma dla zwierząt ⎯ las – wykorzystanie grzybów , jagód, drewna ⎯ łąka – zioła, trawa jako karma dla zwierząt ⎯ pole – produkty, z których produkowana jest żywność, poznanie wybranych cykli produkcyjnych ⎯ sad – owoce i przetwory ⎯ ogród warzywny i kwiatowy, itp.
|
Nauczyciele grup | Przez cały rok | |
1. Poznanie różnych zawodów w toku realizacji tematów z podstawy programowej :
− kucharz − leśniczy − rolnik − inne 1. Poznanie zawodów rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola |
Nauczyciele grup | Przez cały rok | |
1. Organizowanie zabaw tematycznych odpowiednio do poznawanych zawodów i instytucji. Gromadzenie akcesoriów we współpracy z instytucjami i rodzicami | Nauczyciele grup | Przez cały rok
|
|
Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, | Prowadzenie obserwacji:
· obserwacje wstępne; ustalenie wniosków do indywidualizacji pracy z dziećmi · obserwacje końcowe; analiza ilościowo-jakościowa w odniesieniu do dziecka i grupy |
Nauczyciele grup | Przez cały rok
|
Ustalenie listy dzieci, które powinny być objęte pomocą p-p ; rodzaj pomocy, zajęcia indywidualne, grupowe, zespołowe | Nauczyciele grup | Do dnia 20.09 | |
Opracowanie IPET przez wyznaczonych koordynatorów i specjalistów. Zaproszenie rodziców na spotkania zespołu | dyrektor,
koordynatorzy, specjaliści |
Do dnia 30.09 | |
Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci | specjaliści | od września/ października | |
1. Analiza gotowości szkolnej
2. Przygotowanie informacji o gotowości szkolnej i przekazanie jej rodzicom 3. Opracowanie zestawienia zbiorczego ilościowo-jakościowego wyników badania gotowości szkolnej; przekazanie dyrektorowi |
nauczyciele dzieci 6 letnich | do 20.04.2022
do 30.04.2022
do 31.05.2022 |
|
Ocena efektywności realizowanych form pomocy p-p, zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych | Specjaliści | Po każdym półroczu | |
Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dzieci – podsumowanie pierwszego semestru, roku szkolnego; wnioski do pracy w nowym roku szkolnym | Nauczyciele | Styczeń
czerwiec |
|
Prowadzenie segregatora dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawierającego dziennik indywidualnej pracy rewalidacyjnej z dzieckiem, wyniki obserwacji, diagnozy, opinie, orzeczenia, zalecenia do pracy z dzieckiem | Koordynatorzy | od dnia otrzymania orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego |
|
1. Organizowanie zajęć usprawniających rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy, stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania aktywności dzieci
2. Tworzenie kącików tematycznych w salach, zachęcanie do działalności i wielorakiej twórczości 3. Przygotowywanie dzieci i organizowanie konkursów rozwijających talenty dzieci 4. Przygotowywanie inscenizacji i przedstawień teatralnych dla wszystkich dzieci – różnicowanie poziomu trudności w doborze ról dla dzieci |
Nauczyciele grup | Przez cały rok | |
Rozwój zainteresowań | 1. Zajęcia dodatkowe, kółka zainteresowań:
− Ognisko muzyczne − Koło plastyczno-techniczne − Koło kulinarne − Koło taneczne
2. Organizowanie spotkań, warsztatów związanych ze sztuką (koncerty, audycje muzyczne, teatrzyki) |
p. Kinga Bobienko p. Urszula Szymak s. J. Zawadzka i p. Elżbieta Rukat p. Agnieszka Dąbkowska
|
Od października
1x w tygodniu 2 x w miesiącu 1 x w tygodniu 1 x w tygodniu |
Rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych i informatycznych. | 3. Stworzenie kącików matematycznych, technologii informacyjnej lub/i konstrukcyjnych w salach grup
4. Organizowanie zabaw ruchowych i muzycznych w połączeniu z pojęciami z zakresu matematyki. 5. Organizowanie zajęć plastycznych , których wyjściem do działań jest symbol graficzny. 6. Organizowanie ćwiczeń i zabaw w oparciu o znajomość własnego ciała. 7. ”Kółko czy kwadrat” – przygotowanie geometrycznych przestrzennych budowli z różnej wielkości kartonowych pudełek 8. W zabawach swobodnych i zorganizowanych, konstrukcyjno – manipulacyjnych nabywanie umiejętności konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych kształtów i figur geometrycznych 9. Wspieranie dzieci zdolnych w rozwijaniu ich zainteresowań oraz mających trudności w uczeniu się matematyki 10. Konkursy puzzlowe
|
Nauczyciele grup | Przez cały rok
|
Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego. |
1. „Zawodowy zawrót głowy” – poznajemy zawody
2. Poznawanie zawodów- wycieczki do zakładów, zapraszanie gości
|
Nauczyciele grup | Przez cały rok |
Promocja przedszkola
i system obiegu informacji |
1. Zamieszczanie na bieżąco informacji o przedszkolu na stronie internetowej na Facebooku
|
s. Julita Zawadzka
Nauczyciele grup |
Przez cały rok |
Wycieczki | 1. Jednodniowa wycieczka dla wszystkich grup
z okazji dnia dziecka. Koordynator wycieczki ubezpiecza osoby uczestniczące w wycieczce. 2. Spacery, wyjścia, wycieczki bliższe i dalsze |
Odpowiedzialny nauczyciel
Nauczyciele |
W czerwcu
Przez cały rok |
Działania na rzecz środowiska społecznego | 1. Udział w akcji wspierania Schroniska dla zwierząt
2. Udział w akcji „Sprzątanie świata” 3. Udział w akcji „Bez stresu dla środowiska” 4. Udział w akcji „ Zbieranie nakrętek” 5. Udział w akcji zbierania funduszy na misje w Subuki 6. Udział w akcji „ Góra grosza” 7. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz ubogich rodzin 8. Zbiórka Środków higienicznych dla podopiecznych Domu Pomocy Społecznej Sióstr Franciszkanek od Cierpiących 9. Zbiórka karmy dla schroniska dla zwierząt 10. Udział w akcjach charytatywnych na rzecz chorych dzieci 11. Udział w akcji „Paczuszka dla maluszka” |
Nauczyciele |
Cyklicznie |
Współpraca z rodzicami i wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci „Rodzice są partnerami przedszkola” | 1. Opracowanie grupowych planów współpracy z rodzicami z oparciu o zadanie „Rodzice partnerami przedszkola” oraz ogólnego planu współpracy na rok 2022/2023
2. Zebrania z rodzicami (3 lub 4 razy do roku) ⎯ prezentacja planu pracy na dany rok szkolny oraz rytmu dnia ⎯ prezentacja podstawy programowej, informacja o realizowanym programie ⎯ metody wychowawcze, systemy motywacyjne, nagrody i kary – uzgodnienia, współpraca z rodzicami ⎯ ustalenie w grupach planu współpracy z rodzicami – wspólnie z rodzicami ⎯ wybór reprezentantów do Trójek grupowych ⎯ zgody rodziców |
Dyrektor
nauczyciele |
Wrzesień
Listopad Luty Maj
|
Spotkania z trójkami grupowymi | Dyrektor | Październik
Luty Czerwiec
|
|
Zajęcia otwarte dla rodziców, zgodnie z planami pracy nauczycieli w poszczególnych grupach | Nauczyciele | Wg. grafiku | |
Wywieszanie informacji dla rodziców o wydarzeniach, ważnych terminach na tablicy ogłoszeń oraz na tablicach ogłoszeniowych grup
|
Dyrektor
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
|
Przekazanie informacji przez wychowawców i specjalistów o postępach dzieci
|
Dyrektor
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
|
Rozmowy, porady i konsultacje wychowawców i specjalistów
|
Cały rok szkolny
|
||
Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci
– przygotowanie i prezentacja materiałów dla rodziców. Zamieszczanie informacji na stronie internetowej. Przekazywanie ich rodzicom na spotkaniach ⎯ adaptacja do przedszkola ⎯ wspieranie samodzielności dziecka ⎯ rozwijanie aktywności poznawczej i twórczej dziecka ⎯ wyznaczanie granic ⎯ kształtowanie systemu wartości |
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
|
Dokumentowanie współpracy z rodzicami:
⎯ plan współpracy ⎯ listy obecności na zebraniach ⎯ rejestr kontaktów z rodzicami ⎯ protokoły z zebrań ⎯ zgody rodziców ⎯ upoważnienia |
Wychowawcy
|
Cały rok szkolny
|
|
Współpraca z instytucjami | 1. Przekazanie informacji dyrektorom szkół o realizacji obowiązku przedszkolnego przez dzieci 6 letnie
|
Dyrektor
|
30 wrzesień
|
1. Współpraca ze Szkołą Podstawową nr 14: Wyjście z dziećmi z grupy „0” do szkoły – poznanie budynku, otoczenia szkoły
2. Współpraca ze Szkołą Podstawową Sióstr Misjonarek Św. Rodziny (uroczystości, zapoznanie budynku, otoczenia szkoły) 3. Współpraca ze Zespołem Szkół Katolickich im. Matki Bożej Miłosierdzia: poznanie budynki i otoczenia szkoły 4. Współpraca z Przedszkolem Misjonarek Św. Rodziny ul. Zielna (uroczystości, zapoznanie budynku, otoczenia)
|
Nauczyciele grupy najstarszej
Nauczyciele
Nauczyciele grupy najstarszej
|
II semestr
Grudzień
II semestr
|
|
Współpraca z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2: ⎯ badania oraz wspieranie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych ⎯ porady, konsultacje
Współpraca z Poradnią „Rozwiń skrzydła” ⎯ badania oraz wspieranie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych ⎯ porady, konsultacje
|
Według potrzeb | Według potrzeb | |
Udział w konkursach i wydarzeniach organizowanych przez inne placówki
|
Nauczyciele | Według informacji o konkursach |
Załącznikami do planu pracy przedszkola są:
- Planowany kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym- załącznik nr 1
- Przydział zadań dodatkowych – załącznik nr 2
- Plan formacji dzieci, nauczycieli i rodziców – załącznik nr 3
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 3/2022/2023
Zatwierdzone dnia 12. 09. 2022 r.